Aktualności / 10 lutego 2020 przez Beata Walczyna-Szydełko
1 stycznia w Kalifornii weszła w życie ustawa o ochronie prywatności konsumentów (ang. California Consumer Privacy Act, CCPA).
Stosowanie
Zgodnie z CCPA dane osobowe to informacje, które identyfikują konsumenta lub gospodarstwo domowe, czyli wiadomości, które można w uzasadniony, racjonalny sposób powiązać z konkretnym konsumentem lub gospodarstwem domowym, takie jak: nazwisko, pseudonim, adres pocztowy, adres protokołu internetowego, adres e-mail, numer ubezpieczenia społecznego, numer prawa jazdy, numer paszportu.
CCPA zapewnia ochronę konsumentom –
osobom fizycznym, które są rezydentami Kalifornii, czyli:
- przebywają na terenie stanu z przyczyn
innych niż przejściowe,
- mają miejsce zamieszkania na terenie
stanu, a znajdują się poza jego granicami z przyczyn przejściowych.
Do przestrzegania CCPA obowiązani są nie tylko przedsiębiorcy prowadzący działalność w Kalifornii, którzy spełniają jeden z poniższych warunków:
- działają zarobkowo, osiągając roczne dochody brutto w wysokości co najmniej 25 milionów dolarów,
- rocznie kupują, otrzymują, sprzedają lub udostępniają do celów komercyjnych dane osobowe co najmniej 50 tysięcy konsumentów, gospodarstw domowych lub urządzeń,
- czerpią 50% lub więcej rocznych dochodów brutto ze sprzedaży danych osobowych,
ale również dostawcy usług, czyli
podmioty przetwarzające dane osobowe konsumentów na rzecz przedsiębiorców.
Prawa i obowiązki
W myśl CCPA konsumenci mają prawo:
- do informacji o tym, jakie dane osobowe są gromadzone i wykorzystywane, czy są przekazywane innym podmiotom ze wskazaniem tych podmiotów,
- dostępu do danych osobowych i ich usunięcia,
- sprzeciwu wobec sprzedaży danych osobowych.
Konsumenci, którzy skorzystali z
wymienionych praw nie mogą być dyskryminowani, a więc zgłoszenie żądania realizacji
prawa nie może wywoływać negatywnych skutków dla konsumentów.
Przedsiębiorcy są obowiązani między
innymi do:
- powiadomienia konsumentów o
przetwarzaniu danych osobowych – najpóźniej w momencie zbierania danych
osobowych,
- opracowania i stosowania procedur
rozpatrywania wniosków konsumentów,
- publikowania informacji, w tym
finansowych, dotyczących sprzedaży danych osobowych.
Podsumowanie
Zakłada się, że CCPA będzie chronić dane osobowe o wartości ponad 12 miliardów dolarów, które są wykorzystywane w reklamie w Kalifornii każdego roku. Koszt dostosowania działalności przedsiębiorców do omawianej regulacji prawnej szacuje się na łączną kwotę od 467 milionów do ponad 16 miliardów dolarów w okresie od 2020 r. do 2030 r.[1].
Prace nad przyjęciem podobnych regulacji prawnych są prowadzone w Waszyngtonie i Nowym Jorku[2].
Z pełnym tekstem CCPA można zapoznać się tutaj.
[1]
https://oag.ca.gov/system/files/attachments/press_releases/CCPA%20Fact%20Sheet%20%2800000002%29.pdf
[2] https://www.cpomagazine.com/data-protection/the-future-of-data-privacy-in-the-united-states/
Treść niniejszego materiału ma wyłącznie charakter informacyjny i nie może być traktowana, jako porada prawna. Zawarte w materiale treści mogą nie wyczerpywać w pełni problemów lub zagadnień prawnych związanych z nowelizowanymi przepisami, orzeczeniami, interpretacjami. Każda sprawa wymagająca wiedzy prawniczej ma swój indywidualny wymiar, co uzasadnia jej indywidualną analizę. Zaleca się uprzednią konsultację konkretnej sprawy z radcą prawnym, adwokatem lub innym wykwalifikowanym prawnikiem. W przypadku jakichkolwiek pytań związanych z przedstawionymi powyżej zagadnieniami prawnymi oraz ich możliwym wpływem na działalność Użytkownika prosimy o kontakt drogą elektroniczną na adres e-mail: kontakt@fibi.com.pl lub pisemnie na adres: ul. Chłodna 64/315, 00-872 Warszawa.
Treść niniejszego materiału ma wyłącznie charakter informacyjny i nie może być traktowana, jako porada prawna. Zawarte w materiale treści mogą nie wyczerpywać w pełni problemów lub zagadnień prawnych związanych z nowelizowanymi przepisami, orzeczeniami, interpretacjami. Każda sprawa wymagająca wiedzy prawniczej ma swój indywidualny wymiar, co uzasadnia jej indywidualną analizę. Zaleca się uprzednią konsultację konkretnej sprawy z radcą prawnym, adwokatem lub innym wykwalifikowanym prawnikiem. W przypadku jakichkolwiek pytań związanych z przedstawionymi powyżej zagadnieniami prawnymi oraz ich możliwym wpływem na działalność Użytkownika prosimy o kontakt drogą elektroniczną na adres e-mail: kontakt@fibi.com.pl lub pisemnie na adres: ul. Chłodna 64/315, 00-872 Warszawa.